Rønning On Empty.


I Dagbladets nye elfenbeinstårn i Bjørvika sitter musikkanmelder Øyvind Rønning og venter på å bli sopt ut i neste innsparingsrunde. I mellomtiden synes han åpenbart at det å gjøre skam på sin profesjon er en god strategi for å beholde jobben. Ingentings nye plate Kjempegreier blir 26.08 utsatt for Rønnings MO, som er å la være å høre på plata, misforstå alle tekstene, og så dvaske til med alle de eldste klisjéene fra «Plateanmelderi For Dummies».

«Sandnes-bandet Ingenting har valgt et navn og en tittel som innbyr til ordspill. 38 minutter med Ingenting? «Kjempegreier», liksom?»

Rønning klarer å klemme inn to av de mest tilårskomne triksene allerede i innledningen. Å bruke bandnavn og tittel som frydefullt sarkastisk slakteverktøy var for eksempel de langt mer skriveføre anmelderkollegene i Beat flinke til på åtti- og nitti-tallet. Det beste Rønning klarer å komme opp med er «mer enn ingenting» som sub-heading til artikkelen. Ordspill, liksom?

Triks nummer to er å syte over spilletiden, som om dette var en av «TV2 Hjelper Deg»‘s forbruker-tester, hvor det skulle deles ut smile- eller sure-fjes basert på hvor mye chips man får i posen. 10, 11, 12 låter på 2-4 minutter hver er en så klassisk sammensetning av en rock-plate at det er nesten skremmende kunnskapsløst å dra det opp som en innvending.

«17 år etter debuten gir de seg ikke ut for å være noe annet enn et råneband som spiller bredbeint rock’n’roll med tekster på dialekt, til og med på rim, og – det må sies – til dels velskrevne i sin tøffe tone.»

Rønning har et kompliment eller to innabords, men de må dras ut av kjeften på ham som et sett med betente jeksler.  Alle positive tilbakemeldinger dras ned med østlandsk, overbærende dra-til-tryne-tone: «…til og med på rim», «…det må sies…», «…til dels…». Er det meningen at Ingenting skal bukke og skrape over å bli tilkjent intelligens nok til å bruke enderim?

«Budskapet i «Hare mann» er utvetydig: «Det va en fine dag / klare for nye nederlag / har fått ei såra sjel / av & stadig svella feil kamel». Fett nok, som det het en gang, men er det troverdig når karer på 40 pluss synger om fyll, puling, luremus og andre damehistorier som om de var forvokste tenåringer, med et musikalsk følge som hyller klisjeen – dvs. tung, energisk, fengende og riffbasert rock?»

Grøss og gru. Hvor skal en begynne? Rønning postulerer at budskapet i låta Hare Mann er utvetydig, for så å gjøre det klinkende klart i neste setning at han ikke har forstått et kvidder av det. Ingentings noenlunde faste, og som regel navnløse, protagonist – han som snakker i nesten alle låtene fra debut-plata i 1991 til Kjempegreier i 2008 – har blitt eldre i takt med bandmedlemmene. Noe særlig mer vellykka har han ikke blitt. I 1991 handlet det om å mangle det en 16-17-åring er desperat etter å få fingrene i (øl, sprit, moped, en plass å være..) I 2008 er det mangelen på kontroll over eget liv (Hare Mann, Zuki Gjønå Finland, Det Einaste) og mangelen på en kvinne man ikke føler seg totalt akterutseilt av (Alt For Fine, Luremus) det dreier seg om.  Relevante problemstillinger for en gjennomsnitts førti-åring, med andre ord. Ingenting synger ikke om puling, men om fraværet av puling. Skjønner du forskjellen, Rønning?

Anmeldelsens skikkelige howler av en formulering, og det i en skikkelig 50-års-bryllupsdags-bukett av ubehjelpelige, klisjebefengte ordsammensetninger, er at Ingenting «hyller klisjeen – dvs. tung, energisk, fengende og riffbasert rock». Jeg tenker vi lar den stå ukommentert, til allmenn forlystelse.

Det er mulig at Øyvind Rønning fortsatt sørger over at hans musikksjanger, «roots» aka «americana», avgikk ved en stille død for noen år siden, og derfor ser det som god terapi å stampe rundt i Dagbladets anmelder-avdeling som en surmulende elefant. Det hadde kanskje vært bedre å ta i mot den sluttpakken.

10 kommentarer om “Rønning On Empty.

  1. Det her er tipp topp konsept:

    La musikantene anmelde anmelderene!

    Burde vært en egen nettside for dette, hvor man linker opp til anmeldelsene og musikantene får kommentere/anmelde under….

    Siste avsnitt er litt under beltestedet, men vi håper at dommeren ikke så det.

  2. Ypperleg.

    Hadde håpa litt på at du hadde dreidd heile greia over på norsk musikkjournalistikk generelt, som ein sjanger/yrkeskategori meir eller mindre blotta for talent og kunnskapar (med nokre få, hederlege unnatak, rett nok), fagleg integritet, formulerings- og observasjonsemne — noe denne journalisten presterer å demonstrere til fulle på alle punkt i denne platemeldinga åleine.

    Men kor elegant er ikkje dette, der du lèt Rønning dra til seg sjølv midt på nasa?

  3. ja, dette her vise jo bare nok ein gang kem som spele, og kem så har jævli lyst t å spela…

    Sug & Svelg Rønning…..

    Stene 1
    Øyvind 0

  4. Jævli, bra om Øyvind Rønning (og musikkanmeldere generelt). Jeg kjenner jo godt til hvilke artister de enkelte anmeldere slikker skoene til. (les:suger kuken til) Lurer ofte på hvem som betaler dem for å være sååååå for noen få artister og mot enkelte andre. Sikkert de samme som betaler for at enkelte artister får klippekort og promotering for 20-30 mill i beste sendetid på NRK.
    Hvis du ikke er politisk korrekt blir det ingen seksere. ( Hva er det ?) Sannsynligvis har det vært for lite puling på Rønning. (Det ser jo unektelig litt anderledes ut hvis du spiller i band hele livet. Musikkanmeldere er jo som kjent de som såååå gjerne skulle spilt i band) Bra innlegg Stene !

    PS: Nå har jeg nok valgt et dårlig tidspunkt for innlegget for vi skal snart ut med ny plate. he he

  5. Til Tonje:

    «Det her er tipp topp konsept:

    La musikantene anmelde anmelderene!

    Burde vært en egen nettside for dette, hvor man linker opp til anmeldelsene og musikantene får kommentere/anmelde under…. »

    Se http://www.garageband.com.
    En side som nettop bygget på dette prinsippet.

  6. Jeg har alltid drømt om å gjøre det som du gjorde her Stene, men aldri skjønt hvordan det skulle gjøres, ei heller hvordan jeg skulle makte det.

    Du gjorde det – du klarte det.

    Takk skal du ha !!!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s