Bloody Foreigners.

Eksempel på feil lanseringsstrategi.

Eksempel på feil lanseringsstrategi.For et par uker siden serverte Lydverkets residente rock-pundit Knut Schreiner den tilårskomne argumentasjonsrekka som regjerte på nitti-tallet blant musikkjournalister og platebransjister – konteksten var norske artisters (eventuelle mangel på) suksess i utlandet; Grunnen til at for eksempel The September When og Morten Abel ikke slo gjennom i Europa og verden for øvrig, på tross av gjentatte forsøk, var at de som typiske mainstream-artister fantes fra før i de landene de prøvde seg i.

Logikken er millimeterdyp; Årsaken til at Artist X ikke slår igjennom i Land Y er at Y har en kliss lik artist fra før, og den er innbyggerne i Y så fornøyd med at de ikke har mentalt overskudd til å forholde seg til én til i samme leia.

Det er selvfølgelig derfor obskure band som The Beatles, The Rolling Stones, Led Zeppelin og The Who aldri slo gjennom i USA, eller at Beyoncé, Prince og Alicia Keys aldri har fått det til i Europa: vi har da folk som driver med derivater av Rhythm And Blues sjøl. Vi trenger ikke utlendinger som misforstår det hele bittelitt og lager sine egne versjoner av våre patenterte musikalske oppfinnelser.

Jada, jada. Det er kanskje for mye forlangt å avkreve nyanser når man får stukket en mikrofon oppunder barten på et nokså tabloid tv-program, men det er i hvert fall ikke urettferdig å be om at man ikke bidrar til å sementere historieforståelse som er beviselig teit. Noen sekunder før Schreiner i Lydverket-sendingen finner det for godt å avskrive The September Whens utenlands-satsing tidlig på nitti-tallet viser Asbjørn Slettemark et klipp med Turboneger fra en USA-turné i 2004, og man føler at glasshuset knirker og knaker i sammenføyningene når han spør Schreiner om dette var “en drøm som gikk i oppfyllelse”.

“Joda”, svarer Schreiner, “da trodde vi at dette her var en sånn mellomfase før vi gikk over til ennå større lokaler, men når man ser tilbake, så var det et stort høydepunkt, ja…”

Så hva skjedde? Hvorfor spiller Hans Erik Dyvik von Husby i svorske biopics istedet for å fyre av gigantiske rompe-raketter på amerikanske fotball-stadii foran 80000 entusiastiske Turbo-jugend?

Fordi Livet, mann. Ting skjer.

Hvem som “slår gjennom” eller ei koker ned til ganske uberegnelig kaos-teori, og beviset på det finner man i platebransjens begredelige tilstand i 2011. Hvis Schreiners halv-huskede analyser holdt vann, ville han ikke ha sittet på Lydverket og re-kvernet dem, og jeg ville ikke ha sittet her og produsert spydigheter.

Vi ville ha sittet i Hollywood og dyppet tåa i hver vår super-modell hvert vårt svømmebasseng.

3 kommentarer om “Bloody Foreigners.

  1. Freske og gode fraspark Stene🙂

    Jeg var på Litterturhuset og fulgte debatten som forleggerbransjen går igjennom nå. En digitalisering og endringsprosess som er ganske så lik den musikkbransjen har gått igjennom. En brite hadde jobbet med å analysere bokbransjen. Hans konklusjon på en suksessbok – i termen Blockbuster book – var: En bok er suksess – ikke når boken selger og publikum vil ha den, men når forlaget har bestemt seg for at de vil boken skal bli en suksess. Så satser de…og resten er historie🙂

    Jeg tror ikke denne modellen er veldig langt unna majoriteten av artister og suksessutgivelser de siste 50årene i musikkbransjen.

    Trommende hilsen
    Lage

  2. Det er herlig å se deg blogge igjen. Faksimilen var også trivelig lesning, det er lenge siden sist jeg har sett en såpass tiltalende VG-liste. Med både TSW, som attpåtil ligger på topp, Claptons storselger, REMs «Automatic …», Alice In Chains og Mick Jaggers eneste soloplate som Keith Richards ikke fant noe å sette fingeren på var dette en tid å ønske seg tilbake til.

    Kan du ikke fortelle mer om TSW-tiden? Du må nemlig huske på at det fremdeles er mange som har disse platene i bilene sine og de lærer barna skikkelige låter i stedet for bedervet barnemusikk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s